Pedagogik

PEDAGOGIK

Förskolan Guldgruvan

Vi är en liten och familjär förskola, belägen alldeles nära havet i det natursköna Skummeslövsstrand. Huset har en magisk ”Bullerbykänsla” med närheten till både hav och skog. Tillsammans med barnen gör vi utflykter och promenader i vår närmiljö. På vår förskola är lokalerna stora, rymliga och ljusa.

Hos oss är dagsrutiner grunden i verksamheten, utöver det innehåller dagarna skapande verksamhet, tema och projektarbeten utifrån förskolans läroplan, som ligger till grund för att förskolan håller en hög kvalité. Pedagogerna deltar aktivt för att fånga barnens tankar och idéer och följer upp deras nyfikenhet och intressen. Det är viktigt att barnen känner delaktighet och inflytande i sin vardag.

Vi vet att människor, och i synnerhet barn, är av naturen kreativa, vetgiriga och nyfikna. Barn lär sig ständigt i och genom alla situationer som uppstår i vardagen. Förmågan att utveckla kunskap finns hos oss alla och sker tillsammans med andra. På våra avdelningar jobbar pedagoger och barn i mindre grupper för att skapa harmoniska lek- och lärsituationer. I vårt arbetslag finns både förskolelärare och barnskötare som jobbar i verksamheten, det gör även våra styrelsemedlemmar. Vi har även vår rektor på plats en gång i veckan, så vi har nära till beslut.

Vi värnar om barnens goda hälsa och därför förlägger vi verksamheten utomhus i så stor utsträckning som möjligt. Detta sker både på förskolans gård och i den kringliggande närmiljön med fantastiska havs- och skogsområden.

Maten som vi serverar lagas ifrån grunden av egen kock i vårt tillagningskök. Den innehåller bra råvaror som är närproducerat. Vi på förskolan Guldgruvan värnar om att barnen under deras vistelse skall få en så näringsrik och varierad kost som möjligt.